Evy Buitendijk

Condorstudent aan Fontys Hogeschool Journalistiek

Meeloopdag Blendle

Utrecht,  4-11-2019

Vandaag mocht ik, na wat mailen met de redactie, een dagje meelopen bij Blendle. Blendle is een nieuw (het bestaat sinds 2014) mediabedrijf dat van allerlei kranten en tijdschriften iedere dag de beste voor je selecteert en de koppen daarbij verandert.

Blendle’s hoofdkantoor zit vlakbij Utrecht Centraal, midden in Hoog Catharijne. Door middel van een filmpje dat een van de redacteuren mij had gestuurd kon ik het makkelijk vinden. De werkdag van de redactie begint iedere dag om 11 uur, omdat ze voornamelijk in de avond werken. Ik kwam dus iets na 11 aan en er was nog bijna niemand op de redactie. Een van de redacteuren, Bram, legde mij eerst, met behulp van wat Keynotes, uit waar Blendle precies voor staat en hoe het begonnen is. De originele bedenker is Marten Blankensteijn, hij werkte eerst in een kiosk, waar hij kranten zag en dacht: ‘goh, als ik nou eens alleen dit artikel uit die krant kon lezen, en dan dat artikel uit dat tijdschrift…’. Zo kwam hij met het idee voor Blendle. Uiteindelijk heeft hij internetondernemer Alexander Klöpping overgehaald om ermee aan de slag te gaan.

De doelgroep van Blendle is voornamelijk gericht op jongeren.  Zij lezen voornamelijk veel online. Voor Blendle ligt de uitdaging om juist díe doelgroepen te bereiken die het minst snel een krant zouden kopen, maar wél de interesse hebben om zich te verdiepen en ook bereid zijn daar voor te betalen. Het NRC omschreef Blendle daarom als de ‘iTunes voor de journalistiek’, De Volkskrant vergeleek Blendle met ‘Spotify voor kranten en tijdschriften’.

Het idee van Blendle is dat de redacteuren de avond voor alle tijdschriften en kranten uitkomen, deze al doorspitten en de beste artikelen selecteren. Vervolgens veranderen zij de koppen en zetten ze er een aanbeveling bij. Het maximum aantal tekens voor een kop is bijvoorbeeld 135. De aanbeveling mag hoogstens 35 woorden hebben. De reden dat zij de koppen veranderen is wellicht omdat de doelgroep wat anders is en Blendle online is en je nog niet direct het hele artikel ziet, zoals bijvoorbeeld in de krant. Het moet aantrekkelijk genoeg zijn dat je erop wilt klikken om verder te lezen.

Je betaalt een tientje per maand om iedere dag deze artikels, van verschillende kranten en magazines, te kunnen lezen. Sommige zelfs ingesproken. Internationale media als de New York Times of Der Spiegel zitten er zelfs bij. Ook roddelbladen als Privé zitten aangesloten bij Blendle. Telegraaf en NRC dan weer niet, zij willen liever wat exclusiviteit behouden. Voor de zomer van 2018 was het zelfs nog mogelijk om een los artikel te kopen, wat betekent dat het extra van belang was om de titels zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Nu zijn ze daar een beetje van afgestapt.

Nadat hij me had uitgelegd hoe ze aan de slag gaan, met onder andere het veranderen van koppen, denk aan: signaalwoorden werken wel, vragen en full quotes niet, mocht ik zelf aan de slag. Ik vertelde dat muziek en cultuur me wel interesseerde, dus mocht ik de Knack Focus en de Knack Extra (Knack is een Belgisch actualiteitenmagazine) doorspitten om vervolgens de beste artikelen te selecteren en de koppen om te zetten in wat anders.

Uit de Knack Focus (behandelt film, muziek en tv) koos ik: ‘Edwart Norton heeft zijn droomfilm eindelijk af’ (p. 10), ‘Gezaag’ (p. 8) en ‘Mijn Paus Benedictus is veel beter dan de echte’ (p. 32). Dit veranderde ik in:
Dikgedrukt is de titel, dat daaronder is de lead.

Acteur Edwart Norton zegt geen ja meer tegen elke film die hem komt aanwaaien, hij is liever uniek en bewaart ‘wat mystiek’. [124 tekens] Na twintig jaar heeft de Amerikaans acteur en filmmaker de verfilming van ‘Motherless Brooklyn’ eindelijk af. ‘Mijn film moedigt aan om vooral niet bij de pakken te blijven zitten. Weg met de passiviteit!’ [27 woorden]

Toen deze columnist zelfs door kindertelevisie werd geconfronteerd met klimaatverandering, was hij het wel beu. ‘Het is gezaag’ [127 tekens] ‘We kunnen vandaag moeilijk nog zeggen dat er te weinig aandacht is voor het klimaat in de media. Er is echt ontzettend veel aandacht voor, maar de toon is volgens mij niet de goede.’ [34 woorden] 

Regisseur Fernando Meirelles komt deze maand met een film over het Vaticaan: ‘Mijn paus Benedictus is veel beter dan de echte’ [127 tekens] Meirelles wist niks over het Vaticaan. Toch speelt zijn nieuwe film zich midden in Vaticaanstad af. Voor de rollen van de pausen vond hij twee acteurs die gerust in aanmerking kunnen komen voor Oscargoud. [34 woorden]

Dit deed ik ook bij de Knack Extra (10 nummers per jaar, waarvan 6 edities over gezondheid gaan en de overige 4 over een politiek, historisch, cultureel of maatschappelijk belangrijk thema). Ik koos de oorspronkelijke titels: ‘Adventure therapy: helen buiten de comfortzone’ (p. 22) en ‘Feestelijk én duurzaam eten: het kan’ (p. 40) Hier maakte ik van:

Een touwenparcours of rotsbeklimming: het kan helpen tegen een eetstoornis [74 tekens] De eerste ‘International Adventure Therapy’-conferentie vond zo’n twee decennia geleden in Australië plaats. Hier zouden mensen met een psychische of lichamelijke kwetsbaarheid een duwtje in de rug kunnen krijgen. [30 woorden] 

Zo kun je tijdens de feestdagen toch gewoon duurzaam (én lekker) eten. Je hoeft er niet eens vlees voor op te geven [115 tekens]
Je zou denken dat het een onmogelijke combinatie is: duurzaam eten en genieten van een feestmaal, maar met wat creativiteit en aanpassing is het mogelijk. [25 woorden]

Toen ik vanochtend Blendle opende, zag ik op de voorpagina bij ‘Dit vonden wij ook de moeite waard’ een artikel dat ik had geselecteerd uit de Knack Extra (zie onderstaande foto). De andere artikelen waren ook zichtbaar op de app:

Ik heb het erg naar mijn zin gehad op het hoofdkantoor van Blendle, ik was er ongeveer van 11 uur tot 5 maar de tijd vloog voorbij. Het is natuurlijk helemaal leuk als je je uitgekozen artikel terugvindt op de site. Wie weet loop ik hier wel stage over een aantal jaar…

Reflectie: ik kon aardig snel alternatieve koppen bedenken voor artikelen die ik had uitgekozen en dit kwam waarschijnlijk doordat ik een tijdje een abonnement heb gehad op Blendle en daar veel artikelen las (de nieuwe en oorspronkelijke kop), dit vond ik destijds al interessant. Ik denk dat door dit nog vaker te doen, het bedenken van alternatieve koppen nog sneller zal gaan. Of ik dit later zou willen doen als beroep weet ik niet, omdat je journalistiek als het ware ‘doorgeeft’ in plaats van dat je het zelf produceert.

Publieksgerichtheid: De doelgroep van Blendle is heel belangrijk en ik had begrepen dat dat voornamelijk wat jongere mensen waren, die niet snel de krant zouden kopen, maar meer online lezen (en dus ook eerder spotify etc. gebruiken i.p.v. een cd opzetten). De kopjes moesten dus aantrekkelijk worden gemaakt voor hen, niet te simpel, niet te moeilijk, langer dan de gemiddelde kop en een uitleg geven over waar het verhaal om gaat, maar niet te veel verklappen, zodat je wel nog het artikel zelf wilt lezen.


Evy Buitendijk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven