Evy Buitendijk

Condorstudent aan Fontys Hogeschool Journalistiek

Plan van Aanpak (essay)

Hier voorafgaand: wat is een essay en welke vorm ga ik gebruiken?

Aanleiding

Omdat ik de minor bedrijfsjournalistiek niet kon volgen, wilde ik hier graag tijdens mijn onderzoeksperiode iets mee doen. Bij een onderzoeksvraag zoals ‘Kan je als bedrijfsjournalist transparant blijven?’ zou ik echter maar één kant van de bedrijfsjournalistiek ontdekken, terwijl ik alles wil weten en serieus wil afwegen of dit iets voor mij is. Gelukkig bracht coach Cecile me op het idee om een essay te schrijven. En dan niet betogend, maar beschouwend en verhalend: mijn persoonlijke reis en afwegingen.

Hoofdvraag: Is er een toekomst voor mij in de bedrijfsjournalistiek?

Onderwerpen die ik wil behandelen

  • Verschil tussen reguliere journalistiek en bedrijfsjournalistiek
  • Vormen/genres welke zijn er? Welke doelgroepen en opdrachtgevers zijn er?
  • Hoe ervaren bedrijfsjournalisten het bedrijven van bedrijfsjournalistiek?
  • Ethiek: (Hoe) kun je transparant blijven? En heb je onafhankelijkheid/vrijheid?
  • NVJ/ RVDJ visie op bedrijfsjournalistiek
  • Past het bij mijn normen en waarden?

Sommige van deze onderwerpen zullen nog samengevoegd kunnen worden, ik hoop daar een helder inzicht in te krijgen naarmate ik bezig ben met het essay

Conclusie: wil ik dit en zo ja, in welke vorm dan?

Wijze van research:
  • literatuuronderzoek (Google Scholar, eerdere essays/afstudeerscripties)
  • wellicht een systematische review (samenvatting van de literatuur over een specifiek onderwerp)
  • kwalitatief onderzoek: subjectieve betekenisverlening (niet gebonden aan cijfermatige gegevens, maar beleving staat centraal d.m.v. half-gestructureerde interviews (open en gestructureerde vragen, ruimte voor meer)

Hoe?

  • Google Scolar en biep.nu raadplegen
  • Mediatheek vragen voor databanken
  • Boeken opzoeken die te maken hebben met mijn onderwerp
  • In de mediatheek bedrijfsmagazines lezen
  • Docent van de minor bedrijfsjournalistiek benaderen
Welke bronnen heb ik nodig?
  • bedrijfsjournalisten in dienst
  • freelance bedrijfsjournalisten
  • redacteuren bedrijfsjournalistieke magazines (opdrachtgevers)
  • NVJ / RvdJ woordvoerder

Hoe ga ik die vinden?

  • LinkedIn
  • docenten spreken van de FHJ
  • bedrijfsjournalistieke magazines lezen en redacteurs opzoeken
  • (oud-)studenten benaderen die ooit de minor ‘bedrijfsjournalistiek’ gedaan hebben (-> die ga ik vinden door uitgebrachte magazines te lezen)
Doelgroep

Beginnende journalisten/journalisten in spe die willen weten of bedrijfsjournalistiek iets voor hen zou kunnen zijn (al is dat als back-up plan). Ik pas zelf ook binnen die doelgroep. De insteek was dan ook dat ik antwoord zou krijgen op een vraag waarmee ik zat. Wel heb ik het zo geschreven dat anderen er nog hun eigen invulling aan kunnen geven. Het essay zou op een platform als Villamedia geplaatst kunnen worden, dat is namelijk een (online & fysiek) tijdschrift voor en door journalisten. Langere artikels van Villamedia zijn vaak rond de drie à vier pagina’s (lettertype ca. 10). Een essay dat gepubliceerd is op Villamedia.nl is zo’n 1700 woorden. Ik denk dat ik daar wel overheen ga komen, maar volgens Scribbr is een essay tussen de 3 en 9 pagina’s lang. Ik probeer het meest dichtbij de 3 te blijven.

In een enquete via SurveyMonkey en LinkedIn vroeg ik aan beginnende journalisten of ze het zagen zitten om commerciële nevenactiviteiten te doen. Dit deed ik na een uitleg over de definitie van bedrijfsjournalistiek.

Op Surveymonkey zei 60% ja en 40% ‘misschien’. Zij stonden er dus allen wel voor open. Op LinkedIn was het meer verdeeld, daar zei 50% ‘ja’ en 50% ‘nee’.

Meer dan de helft zou mijn essay wel willen lezen. Een derde twijfelt.

Evy Buitendijk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven