Evy Buitendijk

Condorstudent aan Fontys Hogeschool Journalistiek

Hoe komt het dat je op een psycholoog bij de GGZ 14 weken moet wachten, maar bij het online platform NiceDay, direct en gratis terechtkunt?

Dat de wachttijden voor de GGZ torenhoog zijn, is vast niet iets wat je nu voor het eerst hoort. Misschien heb je er zelf last van en twijfel je om die reden naar de huisarts te stappen. De lange wachtlijsten zijn er door meerdere ingewikkeldheden in de zorg, zoals een gebrek aan kennis over het aanbod, een toenemende vraag en echelonnering1.

De GGZ heeft een ‘Treeknorm’ ingesteld: dit is de maximaal aanvaardbare wachttijd. Het aantal weken dat tussen het moment dat je belt en de eerste afspraak (intake) zou ‘moeten’ zitten is vier weken. Het aantal weken tussen die intake en de start van je behandeling staat op tien weken. Welke wachttijd voor een individuele cliënt acceptabel is, verschilt echter per persoon. Aan deze norm wordt echter al vaak niet voldaan, zoals je in onderstaande grafiek kunt zien:

Uit een onderzoek van Vektis Intelligence (https://wegvandewachtlijst.nl/wp-content/uploads/2020/05/kwartaalrapportage-2020-Q1-20200501-1.pdf)

Wanneer je niet het geduld hebt om op een van deze wachtlijsten te komen, is daar NiceDay. NiceDay is een app waarmee je direct online psychische hulp kunt krijgen. Maar hoe komt het nou dat je hier wel gratis en bovendien direct terechtkunt? Dat komt doordat het korte traject van NiceDay (NiceDay coaching) geen onderdeel uitmaakt van de GGZ en wordt gesubsidieerd door Zorginstituut Nederland2. Je hebt daardoor geen verwijsbrief nodig van je huisarts, je kan je vanuit huis aanmelden via de app, waar je binnen een aantal dagen een psycholoog krijgt aangewezen met wie je een intake plant. Om je aan te melden moet je wel minstens 18 jaar oud zijn en geen suïcidale problematieken hebben.

‘Aan de slag met NiceDay coaching & therapie’ via https://niceday.app/begin/

Ik sprak met Lisa Den Boer, communicatieadviseur bij NiceDay, over hoe NiceDay is ontstaan: ”In de GGZ wordt al langere tijd gebruikgemaakt van E-Health, dat zijn technologische ondersteuningen om de behandeling te bevorderen. Denk bijvoorbeeld aan online huiswerkopdrachten of apps die gedragsactivatie bevorderen. Een van die E-Health apps is ook ontwikkeld door Sense Health (de ontwikkelaar van NiceDay), maar we zagen dat dat niet het gewenste effect had. Behandelingen hadden traditioneel gezien natuurlijk geen ruimte voor E-Health, dus het werd er altijd, cru gezegd, een beetje ‘bij’ gedaan.”

Het effectiever behandelen en er meer zijn voor de cliënt wanneer hij/zij het nodig heeft, dus ook buiten de sessie, kwam daarbij niet goed uit de verf. ”Toen hebben we nagedacht: hoe kunnen we ervoor zorgen dat we technologie in kunnen zetten om de ervaring van zowel de cliënt als de behandelaar te kunnen optimaliseren? We hebben er toen voor gekozen om ons niet alleen bezig te houden met de technologie, maar we hebben er ook naar gekeken hoe we deze technologie het best als tool konden inzetten.” Het concept van NiceDay is toentertijd in samenwerking met zorginstelling PsyQ ontwikkeld.

In de ’traditionele’ manier is het niet mogelijk om tussen je spreekkamer sessies door contact te houden met je behandelaar. ”Dan heb je geen mogelijkheid om bijvoorbeeld een huiswerkopdracht te bespreken met je behandelaar tot je volgende sessie en je behandelaar heeft ook geen mogelijkheid om met je te checken of je opdracht is gelukt. Een gevolg daarvan is bijvoorbeeld een langer durende behandeling. Wat we bij NiceDay bijvoorbeeld doen, is cliënten een daily planner laten invullen, waar je behandelaar tegelijkertijd in kan meekijken. Als je hulp nodig hebt, met bijvoorbeeld een oefening, dan kun je ook gewoon een chatbericht sturen naar je behandelaar, waarvoor hij of zij gewoon ruimte heeft in de agenda.”

NiceDay heeft verschillende opties: naast het anonieme, gratis traject (NiceDay coaching), kun je ook bij een van de partners aan de slag met een online behandeling via NiceDay. Om in dit reguliere zorgtraject te komen, heb je wel een verwijsbrief nodig van een zorginstelling. Dit wordt uiteindelijk niet meer gesubsidieerd door Zorginstituut Nederland, maar door je zorgverzekering. Het kan ook zo zijn dat ze er tijdens je intake achterkomen dat het andere traject misschien toch beter bij je past. ”We kunnen dan ook voorstellen dat je het korte traject doet en kijken daarna of je nog doorverwezen zou moeten worden. Dat is natuurlijk de keuze aan de cliënt.” Voor de langere online behandelingen van NiceDay kunnen er wel wachttijden zijn, die zijn volgens Lisa echter zeker minder lang dan voor een ‘reguliere’ behandeling bij de GGZ.

‘Aan de slag met NiceDay coaching & therapie’ via https://niceday.app/begin/

”De reden dat je voor het anonieme, korte traject geen verwijsbrief nodig hebt, is om zo wat drempels weg te halen. Als je een verwijsbrief nodig hebt, moet je per se naar je huisarts en dat kan voor veel mensen de drempel zijn om niet de hulp te zoeken die ze nodig hebben” volgens Lisa. ”Daarom heeft het Zorginstituut Nederland gezegd: wij financieren dat, zodat mensen die het te grote stappen vinden, toch terechtkunnen. Je hoeft bij NiceDay bijvoorbeeld ook niet met video te bellen, als je dat niet fijn vindt. We hebben allemaal drempels weggehaald, zodat mensen toch aan hulp kunnen komen wanneer ze dat nodig hebben.”

Over of een online behandelsessie even fijn is als een spreekkamer sessie, valt nog te twisten. Denk bijvoorbeeld aan de wifi-verbinding: mocht deze wegvallen tijdens je sessie, dan kan dit je tijd kosten. Ook kunnen er technische specificaties aan de app niet kloppen, daar heb je in een spreekkamer geen last van.

Wat betreft de effectiviteit van een online behandeling: ”We zijn druk bezig om dat te onderzoeken. We kijken bijvoorbeeld terug naar data vanuit de app: vragenlijsten die zijn afgenomen onder patiënten. Een bepaalde meting meet bijvoorbeeld de gemoedstoestand van iemand aan het begin en aan het eind van de behandeling, om te kijken of het succesvol is geweest. Daarin zien we terug dat het goed aansluit bij de behoeftes van mensen en dat ze een vermindering zien in de klachten. Glashard zeggen dat het altijd net zo effectief is als een spreekkamer behandeling is natuurlijk lastig. Er zijn allerlei factoren en ik denk dat de factor ‘online’ niet doorslaggevend is, het gaat meer om de manier van contact en de relatie tussen de behandelaar en de cliënt.”

Je kunt bij NiceDay coaching terecht voor professionele hulp van bevoegde psychologen. Dat zonder wachttijden en zonder kosten. Het zijn echter maar vijf sessies, waarbij je kennis leert maken met jouw klachten en hoe het is om psychologische hulp te ontvangen. Het kan dus een oplossing zijn voor de hulp die jij nodig hebt, maar dit kan ook niet het geval zijn. Dat is dan waarschijnlijk ook de reden dat er geen grote wachttijden zijn: het werkt gewoon niet voor iedereen.

1 echelonnering in de gezondheidszorg betekent dat de zorg zó georganiseerd wordt dat de huisarts de ingangspoort vormt tot het gezondheidszorgsysteem en dat de patiënt slechts via verwijzing door de huisarts bij de specialist terecht kan. https://www.beweging.net/images/GMG/1999/Gezondheidszorg/Echelonnering_in_de_gezondheidszorg_-_Jan_De_Maeseneer_Kathleen_Bogaert_januari_99.pdf

2 een onafhankelijke zorginstelling van de overheid die waarborgt dat iedereen die recht heeft op zorg het ook krijgt: https://www.zorginstituutnederland.nl

Dit is een informatief achtergrondartikel. Het interview dat ik hiervoor heb afgelegd is hier te vinden, de opzet en reflectie hier.

Bronnen:
NOSOP3
https://www.beweging.net/images/GMG/1999/Gezondheidszorg/Echelonnering_in_de_gezondheidszorg_-_Jan_De_Maeseneer_Kathleen_Bogaert_januari_99.pdf
www.zorginstituutnederland.nl
https://mindplatform.nl/media/2843/download/dossier%20wachttijden.pdf?v=1
https://wegvandewachtlijst.nl/wp-content/uploads/2020/05/kwartaalrapportage-2020-Q1-20200501-1.pdf
Instagramstories NiceDay / site NiceDay
Lisa de Boer (senior communicatieadviseur bij NiceDay) -> interview

Doelgroep: mensen die twijfelen om naar een huisarts of psycholoog te stappen (bijvoorbeeld door de wachttijden of doordat ze niet weten of hun klachten erg genoeg zijn) of gewoon hun opties willen nagaan

Evy Buitendijk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven